Zazwyczaj nie zastanawiamy się nad tym jak wygląda proces produkcyjny opony. Dziś postanowiliśmy dokładnie przyjrzeć się i prześledzić ów proces. Oto efekt naszego śledztwa.
Proces tworzenia opony to nie taka prosta sprawa. Wydawać by się mogło, że wystarczy kilka niezbyt skomplikowanych maszyn i można ruszać z produkcją. Jednak nie do końca tak to wygląda. Od momentu zaprojektowania do chwili oddania gotowej opony do użytku droga jest bardzo daleka. Od biurek analityków i projektantów przez laboratorium, halę produkcyjną, dalej poprzez stanowiska testowe aż do sklepu, a finalnie do odbiorcy, czyli do Ciebie. Oto droga, którą pokonuje każda opona zanim znajdzie się w twoim samochodzie.
To tutaj tak naprawdę rozpoczyna się proces produkcyjny opony. Naukowcy w laboratoriach opracowują i udoskonalają mieszanki, które używane są w procesie produkcji opon. Bardzo istotną rolę odgrywają również projektanci, którzy opracowują parametry techniczne oraz projektują wygląd bieżnika. Od ich wiedzy i umiejętności zależy to, czy opona w naszym samochodzie pozwoli nam poruszać się bezpiecznie po drogach, bez nieprzyjemnych niespodzianek.
Niezwykła, ponieważ składająca się z ponad 30 rodzajów kauczuku (gum) połączonych z olejami oraz innymi substancjami chemicznymi, dzięki którym opona zyskuje odpowiednie parametry techniczne. Cały proces mieszania odbywa się w specjalnym urządzeniu zwanym maszyną Banbury’ego przy udziale bardzo wysokiej temperatury i ciśnienia. Kolejnym krokiem po wymieszaniu jest schłodzenie całej masy.
Schłodzoną masę formuje się i przycina do kształtu arkuszy (pasów), a następnie z pasów tworzy się mniejsze elementy, które wykorzystane będą do tworzenia poszczególnych elementów opony. Należy tutaj wspomnieć, że różne mieszanki stworzą różne elementy opony. Już na tym etapie dokonuje się kontroli jakości przygotowanego wyrobu.
W tym etapie przy pomocy specjalnych bębnów poszczególne elementy opony są formowane, a następnie łączone ze sobą. W tym etapie tworzone są: kord, osnowa oraz obrzeże. O elementach budujących opone pisaliśmy już tutaj.
To właśnie tutaj kilka warstw łączy się w jedno tworząc oponę. Do tych warstw należą: warstwa uszczelniająca, drutówka, warstwa karkasu. Następnie dodaje się boki oraz nadaje się oponie kształtu. Kolejnym etapem jest wzmocnienie szczytu opony oraz nałożenie wcześniej przygotowanego bieżnika.
Po nałożeniu poszczególnych warstw, tak zwaną “surową” oponę umieszcza się w maszynie, która odpowiada za właściwe formowanie opony. Tutaj pod wpływem temperatury (ok. 300 stopni Celsjusza) przez kilkanaście minut (od ok.10 do 25 -w zależności od rozmiaru opony) opona jest poddawana procesowi ostatecznego formowania. W czasie wulkanizacji na oponie formowane są informacje dotyczące jej rozmiaru, producenta itp.
Ostatnim etapem produkcji opony jest kontrola. Jest ona szczegółowa i obejmuje badania wykonywane przez inspektorów jakości oraz specjalistyczne urządzenia, np. np. aparat rentgenowski. Przy wykryciu choćby minimalnych odstępstw od normy opona jest odrzucana.
Odpowiedzi na wszelkie pytania dotyczące opon oraz innych elementów możesz zadać serwisantom grupy PSO MAX, którzy posłużą Ci radą w 19 lokalizacjach w województwach małopolskim i podkarpackim. Znajdziesz ich w serwisach w Krakowie, Nowym Sączy, Nowym Targu, Jaśle, Gorlicach, Nawojowej Górze, Andrychowie, Limanowej, Tarnowie, Wadowicach, Spytkowicach, Łużnej, Mszanie Dolnej.
Jak poswtają:
Opony Goodyear - http://www.goodyear.eu/home_en/all-about-tires/understand-your-tire/how-tires-are-made/
Opony Continental - http://www.continentaltire.com/
30.09.2014. / 18:54:39