Warsztat samochodowy Kraków

 

 

 


Wszystko kręci się wokół opony

Wiele mówi się samochodach, ich wyposażeniu i różnych dodatkowych gadżetach, które mają sprawić, że jazda samochodem będzie jeszcze bezpieczniejsza i bardziej komfortowa. Publikowane są setki rankingów porównujących samochody, ich funkcjonalność, design, jakość wykonania czy też parametry techniczne. Niewiele z tych rankingu uwzględnia element, bez któego żaden samochód nie ruszy z miejsca. Mowa oczywiście o oponach. 

 

Przejdź do listy serwisów w Krakowie

 

O co tyle hałasu?

Rzadko kiedy zastanawiamy się z czego zbudowane są opony, co determinuje ich parametry techniczne, co wpływa na ich jakość. A przecież bez nich niemożliwe byłoby przemieszczanie się samochodem z jednego miejsca do innego. 

 

Opona to wytwór zbudowany ze stalowej siatki, którą następnie pokrywa się kauczukowo-gumową powłoką. Nakładana jest na felgę w celu jej ochrony. Opony są jedynymi elementami  samochodu, które mają styczność z podłożem. Ważne jest zatem, aby zadbać o ich jakość. 

 

Opony nie mają na rynku konkurencji. Nie wynaleziono jeszcze produktu, który mógłby pełnić funkcję substytutu wobec opon. Jedynym, bardzo naciąganym produktem mogłaby być gąsienica (taka jak w czołgu czy koparce). Trudno jednak sobie wyobrazić, aby po ulicach masowo poruszały się pojazdy na gąsienicach. 

 

Budowa opony

Opon potrzebują nie tylko samochody. Spotkać je można przy rowerach, motocyklach, traktorach, maszynach rolniczych i budowlanych, a nawet przy taczkach. Każda z nich jest bardzo podobnie zbudowana. Różni się jedynie parametrami technicznymi. 

Rys. 1 

 

http://pl.wikipedia.org/wiki/Opona_pneumatyczna#mediaviewer/Plik:Tire_scheme.svg 

Schemat budowy opony: 1. opasanie 2. osnowa 3.  drut 4. felga 5. bieżnik 6. opona  7. stopka


Zadaniem opasania jest niedopuszczenie do powstawania deformacji pod wpływem czynników zewnetrznych, takich jak: temperatura czy obciążenia. Osnowa to element znajdujący się w wewnętrznej części opony. Składaja się z wielu warstw kordu* ułożonego pod różnymi kątami. Bieżnik jest niezwykle ważny. To właśnie on ma bezpośredni kontakt z nawierzchnią. Odpowiada za przyczepność opony, a co za tym idzie całego samochodu do podłoża. Różne parametry bieżnika, takie jak kształt, twardość i głębokość determinują różne jego przeznaczenie. Stopka, zwana też kołnierzem to część opony, która styka się z felgą. Za utrzymanie jej w tym położeniu odpowiadają druty, które biegną obwodowo. 

 

PSO MAX

Masz więcej pytań? Interesują Cię szczegóły techniczne? Już teraz sprawdź naszych profesjonalistów.Serwis samochodowy specjalisty już na Ciebie czeka. Punkty skupione w grupie PSO MAX znajdziesz już łącznie w 19 lokalizacjach na terenie województw małopolskiego i podkarpackiego.

 

kord– włókno stosowane jako wewnętrzna warstwa wzmacniająca przy produkcji opon samochodowych, najczęściej z wiskozy lub poliamidu

16.07.2014. / 09:19:36