Wiele mówi się samochodach, ich wyposażeniu i różnych dodatkowych gadżetach, które mają sprawić, że jazda samochodem będzie jeszcze bezpieczniejsza i bardziej komfortowa. Publikowane są setki rankingów porównujących samochody, ich funkcjonalność, design, jakość wykonania czy też parametry techniczne. Niewiele z tych rankingu uwzględnia element, bez któego żaden samochód nie ruszy z miejsca. Mowa oczywiście o oponach.
Rzadko kiedy zastanawiamy się z czego zbudowane są opony, co determinuje ich parametry techniczne, co wpływa na ich jakość. A przecież bez nich niemożliwe byłoby przemieszczanie się samochodem z jednego miejsca do innego.
Opona to wytwór zbudowany ze stalowej siatki, którą następnie pokrywa się kauczukowo-gumową powłoką. Nakładana jest na felgę w celu jej ochrony. Opony są jedynymi elementami samochodu, które mają styczność z podłożem. Ważne jest zatem, aby zadbać o ich jakość.
Opony nie mają na rynku konkurencji. Nie wynaleziono jeszcze produktu, który mógłby pełnić funkcję substytutu wobec opon. Jedynym, bardzo naciąganym produktem mogłaby być gąsienica (taka jak w czołgu czy koparce). Trudno jednak sobie wyobrazić, aby po ulicach masowo poruszały się pojazdy na gąsienicach.
Opon potrzebują nie tylko samochody. Spotkać je można przy rowerach, motocyklach, traktorach, maszynach rolniczych i budowlanych, a nawet przy taczkach. Każda z nich jest bardzo podobnie zbudowana. Różni się jedynie parametrami technicznymi.
Rys. 1
http://pl.wikipedia.org/wiki/Opona_pneumatyczna#mediaviewer/Plik:Tire_scheme.svg
Schemat budowy opony: 1. opasanie 2. osnowa 3. drut 4. felga 5. bieżnik 6. opona 7. stopka
Zadaniem opasania jest niedopuszczenie do powstawania deformacji pod wpływem czynników zewnetrznych, takich jak: temperatura czy obciążenia. Osnowa to element znajdujący się w wewnętrznej części opony. Składaja się z wielu warstw kordu* ułożonego pod różnymi kątami. Bieżnik jest niezwykle ważny. To właśnie on ma bezpośredni kontakt z nawierzchnią. Odpowiada za przyczepność opony, a co za tym idzie całego samochodu do podłoża. Różne parametry bieżnika, takie jak kształt, twardość i głębokość determinują różne jego przeznaczenie. Stopka, zwana też kołnierzem to część opony, która styka się z felgą. Za utrzymanie jej w tym położeniu odpowiadają druty, które biegną obwodowo.
Masz więcej pytań? Interesują Cię szczegóły techniczne? Już teraz sprawdź naszych profesjonalistów.Serwis samochodowy specjalisty już na Ciebie czeka. Punkty skupione w grupie PSO MAX znajdziesz już łącznie w 19 lokalizacjach na terenie województw małopolskiego i podkarpackiego.
* kord– włókno stosowane jako wewnętrzna warstwa wzmacniająca przy produkcji opon samochodowych, najczęściej z wiskozy lub poliamidu
16.07.2014. / 09:19:36