Warsztat samochodowy Jasło

 

 

 

7 ciekawostek na temat opon

O oponach można powiedzieć naprawdę wiele. My prezentujemy dziś kilka mniej znanych faktów dotyczących opon. 

 

Przejdź do listy serwisów w Jaśle

 

Opony z Nokii?

Brzmi nieprawdopodobnie, a jednak. Nokia to miejscowość w Finlandii, gdzie początkowo mieściła się siedziba nej na całym świecie firmy Nokia. W jednej z fabryk giganta rynku telekomunikacyjnego produkowane były również opony. Pierwsza opona samochodowa w fabryce w Nokii została wyprodukowana w 1932 roku. Przez wiele lat część zakładów zajmująca się produkcją opon znana była pod nazwą Fińskie Zakłady Gumowe. Oficjalnie Nokian Tyres jako osobna istnieje na rynku od 1988 roku.

 

Beton z opon

Technologię produkcji opon ze zużytych opon opracowali niedawno naukowcy z Wyższego Instytutu Technicznego w Lizbonie. Projekt bazuje na przetworzeniu gumy, która uprzednio użyta była w oponach samochodowych, na granulat, który następnie zostaje wykorzystany w procesie tworzenia betonu. Rozwiązanie wspiera ekologię i pomaga oszczędzać naturalne zasoby. Kibicujemy takim inicjatywom! 

 

Opony wyścigowe nie nadają się na zwykłe drogi

Dlaczego? Opon wyścigowych nie można używać na zwykłych drogach - ponieważ na mokrej nawierzchni gwałtownie tracą przyczepność. W wyścigach np. F1 każdy kierowca ma team serwisantów, którzy wymienią opony w mgnieniu oka, gdy tylko warunki przestaną sprzyjać. Niestety normalni kierowcy nie mogą sobie pozwolić na takie rozwiązanie. No chyba, że ktoś lubi wozić ze sobą drugi komplet opon oraz zespół serwisantów :)

 

Pompujemy opony... azotem! 

Dlaczego i po co? Rozwiązanie to ma zarówno zwolenników, jak i przeciwników. Jako największą zaletę pompowania opon azotem wymienia się lepsze utrzymanie właściwego poziomu ciśnienia w oponach. Póki co opony pompowane azotem najczęściej spotkać można na torach wyścigowych, gdzie samochody przy dużej prędkości pokonują duże odległości.

 

Opona z ryżu? 

To możliwe! A dokładniej opona, w skład której wchodzi popiół (krzemionka) powstały przez spalenie łusek ryżu. Brzmi to na skomplikowane i nieprawdopodobne, ale okazuje się całkiem realne. Ów popiół ryżowy polepsza wytrzymałość opony, a także pozwala uzyskać mniejszy opór toczenia.

 

200 km na jednych oponach?  

Tyle właśnie wynosi średnia żywotność opon w F1. Normalne opony do samochodów osobowych wytrzymują ok. 80 000 km. Różnica ogromna, jednak znacząca jest również różnica w sposobie wykorzystania tych dwóch rodzajów opon. Dodatkowo opony w F1 mają 4 różne poziomy miękkości, każdy przeznaczony do innych warunków atmosferycznych.

 

4000 zł za oponę? 

Tak, ale za oponę do samolotu, ważącą blisko 100 kg i wytrzymującą obciążenia do 80 ton, amplitudę temperatury ok. 160 stopni Celsjusza. Cena wydaje się stosunkowo niewielka w odniesieniu do tego, jak ogromną rolę odgrywa ten niewielki kawałek kauczuku w momencie startu i lądowania maszyny. 

 

Po więcej ciekawostek  dotyczących opon zapraszamy do naszych serwisów znajdujących się w 19 lokalizacjach Małopolski i Podkarpacia.

 

Więcej na powyższe tematy:

http://facet.interia.pl/ciekawostki/news-beton-wyprodukowany-ze-starych-opon,nId,451263

http://swiatopon.blog.pl/2014/10/01/opony-z-ryzu/

http://swiatopon.blog.pl/2014/05/14/opony-do-samolotu/

28.10.2014. / 08:24:05