Warto znać podstawowe różnice pomiędzy rodzajami i cechami poszczególnych bieżników. Obecnie wyróżnia się trzy typy bieżnika: asymetryczny, symetryczny kierunkowy i symetryczny, znany jako klasyczny.
Klasyczny (symetryczny) jest najstarszy. Co za tym idzie jego technologia nie jest zbyt innowacyjna. Stosowany jest zazwyczaj do opon klasy niższej i średniej, często spotykać go można również w samochodach ciężarowych. Koszt produkcji jest niski. Identycznie pracować będzie w każdym położeniu. Jednak praca ta będzie dość przeciętna.
Wzór bieżnika symetrycznego kierunkowego ma kształt litery U lub V. Wzór ten powstał dzięki zaawansowanym matematycznym symulacjom komputerowym. Jest doskonałym rozwiązaniem do jazdy po mokrej nawierzchni. Opona, w której zastosowane jest to rozwiązanie posiada skomplikowany system rowków, których zadaniem jest odpprowadzanie wody. Opony takie zwiększają odporność na ślizganie się po warstwie wody nawet o 30%*. Dzięki zastosowanym technologiom bieżnik symetryczny kierunkowy spotykany jest dosyć często w oponach przeznaczonych do jazdy w warunkach zimowych. Dodatkowym ich plusem jest wysoka przyczepność oraz niskie opory toczenia pozwalające na mniejsze zużycie paliwa. Narażone są jednak na nierównomierne zużycie boków powierzchni czołowej opony. Z powodu zaawansowanej technologii oraz wyższej ceny stosowane są zazwyczaj w samochodach sportowych oraz klasy średniej i wyższej.
Bieżnik asymetryczny to najbardziej zaawansowany technologicznie typ bieżnika. Część zewnętrzna posiada inny wzór niż część wewnętrzna. Motywem takiego działania jest chęć dostosowania opon w jak największym stopniu do zmiennych warunków panujących na drogach w różnych porach roku. Z założenia jest to opona uniwersalna. Większą stabilność na zakrętach gwarantują większe i masywniejsze klocki po zewnętrznej stronie bieżnika. Świetną przyczepność oraz dobre odprowadzanie wody zapewniają drobne klocki usiane licznymi rowkami znajdujące się po wewnętrznej stronie bieżnika. Zdecydownanie najlepszą współpracę zaobserwowano pomiędzy bieżnikiem asymetrycznym a zawieszeniem wielowahaczowym i elektronicznymi układami wspomagania trakcji oraz wspomagającymi hamowanie. Opony z bieżnikiem asymetrycznym znajdują zastosowanie głównie w samochodach klasy wyższej oraz samochodach sportowych.
Jeśli gubisz się w gąszczu opon i wciąż nie wiesz, która będzie najbardziej odpowiednia dla Ciebie skontaktuj się z nami lub odwiedź nasz serwis samochodowy. Jesteśmy w 19 lokalizacjach: w Krakowie, Nowym Sączy, Nowym Targu, Jaśle, Gorlicach, Nawojowej Górze, Andrychowie, Limanowej, Tarnowie, Wadowicach, Spytkowicach, Łużnej, Mszanie Dolnej. Nasz serwisant chętnie posłuży Ci radą i pomoże wybrać coś dla Ciebie.
16.07.2014. / 09:34:40