Serwis Nowy Targ

 

 


Rynek opon w Polsce

Pierwsza opona dętkowa na świecie została opatentowana przez Roberta Williama Thomsona już w 1846 roku. Od tego wydarzenia minęło już blisko 170 lat. W tym czasie zmieniła się technologia wytwarzania, udoskonalona została budowa, poprawiono wiele parametrów. Dziś opony to istny majstersztyk. W celu ich zaprojektowania wykorzystywane są powszechnie zaawansowane modele matematyczne oraz najnowsze technologie. 

 

Dynamiczny rozwój branży oponiarskiej w Polsce rozpoczął się w roku 1995, gdy w polski rynek zainwestowali dwaj światowi potentaci: Goodyear i Michelin. W 1998 roku na nasz rynek wszedł także japoński Bridgestone. Ożywiło to rodzimy rynek, na którym do tej pory prym wiodły dwa największe zakłady: w Dębicy oraz olsztyński Stomil. 

 

Przejdź do listy serwisów w Nowym Targu

 

Trzej giganci w Polsce

Jednym z celów wejścia na polski rynek światowych gigantów były plany ekspansji na inne rynki Europy Środkowo- Wschodniej. Plany rozwoju rozstały potwierdzone rozbudową polskich zakładów. Dzięki tym działaniom już w pierwszym pięcioleciu po wejściu do Polski Stomil i Dębica zanotowały wzrost przychodów na poziomie ok. 110%. Planowanie długofalowe okazło się bardzo skuteczne w tym wypadku. Obecnie Bridgestone to największy producent opon na świecie. Tuż za nim plasuje się Michelin, który  jest liderem na rynku europejskim. Na trzecim miejscu znajduje się Goodyear. Trzej potentaci opanowali łącznie 55% światowego rynku.

 

W roku 2000 liderem na rynku polskim był Stomil Olsztyn (koncern Michelin), do którego należało 35% rynku; tuż za nim, z wynikiem 31% plasowała się TC Dębica (Koncern Goodyear), 4% należało do Bridgestone/Firestone Polska. Co ciekawe 30% polskiego rynku stanowił import. Układ sił na rynku międzynarodowym od wielu lat pozostaje na podobnym poziomie. Trzy firmy, które zainwestowały w Polsce w latach 90. XX wieku , zajmują czołowe pozycje na świecie. 

 

Opony dla każdego

Dzięki rozwojowi technologii zakłady oponiarskie stają się coraz bardziej kompleksowe. Minęły czasy, gdy dana firma zajmowała się tylko i wyłącznie jednym segmentem rynku. W 2011 roku zakupiono w Polsce 9,8 mln sztuk opon przeznaczonych do samochodów osobowych, 1,1 mln opon z przeznaczeniem do samochodów dostawczych. Pozostałą część stanowiły opony dla segmentu 4x4. Ogólna sprzedaż opon w Polsce wyniosła  wtedy 11,4mln sztuk. Z tego 5,5 mln stanowiły opony letnie, natomiast pozostałe 5,9 mln sztuk to opony zimowe.

 

Dlaczego serwis Nowy Targ?

Ponieważ tak, jak we wszystkich innych serwisach  PSO MAX znajdziesz u nas produkty światowych liderów branży oponiarskiej. W ofercie PSO MAX oprócz produktów Bridgestone, Michelin i Goodyear znajdziesz również produkty marek Pirelli, Continental, Fulda, Kormoran oraz wielu innych. 

16.07.2014. / 09:40:33